Asbesttrein in de achterhoek is een win-win situatie voor alle partijen

Waar denkt u aan bij het woord asbesttrein? Een goederentrein gevuld met asbest? Een trein waarin asbest is verwerkt?

Mis! Het gaat in dit geval om iets heel anders: eigenlijk gaat het meer om de stations, dan om de trein zelf.

ASBESTTREIN IN DE ACHTERHOEK IS EEN WIN-WIN SITUATIE VOOR ALLE PARTIJEN

Het besluit is definitief genomen: in 2024 moeten alle asbesthoudende daken in Nederland zijn verwijderd. Dat wordt nog een hele klus, want die daken liggen niet alleen op grote bedrijfsschuren. Ze liggen op fietsenstallingen, tuinhuisjes, huisjes op volkstuincomplexen, vakantiehuisjes, woonhuizen en daarnaast zijn nog veel meer toepassingen mogelijk. Soms gaat het om een enkele vierkante meter en soms om enkele honderden.

In de landelijke gebieden liggen de gebouwen vaak ver uit elkaar. De Achterhoek is zo’n gebied. Daar is het idee ontstaan voor de ‘Asbesttrein’, een samenwerkingsverband tussen Regio Achterhoek, Provincie Gelderland, het landelijk stimuleringsprogramma AgroAsbestveilig van LTO, het ministerie van I&M en LNAgro. De Asbesttrein staat voor ‘Profiteren door samen slimmer te organiseren’. Saneren vanuit een centraal gelegen punt, waarbij meerdere locaties in een keer aangepakt kunnen worden. Dat zorgt voor tijdwinst en efficiency.

Win-win

Bedrijven en particulieren binnen een bepaalde omgeving die hun asbesthoudende daken moeten verwijderen, kunnen dat ook samen doen. Waarom zou iedereen apart een opdracht geven aan een asbestverwijderingsbedrijf? Door het verwijderen van asbesthoudende daken te clusteren kan men voordeliger inkopen en het asbestverwijderingsbedrijf kan veel economischer werken. Richt ten tijde van de sanering een tijdelijk depot in waar het asbesthoudende materiaal voor de duur van het project wordt opgeslagen en er wordt ook nog eens op transportkosten naar de definitieve stortplaats bespaard. Kortom: een win-win situatie voor de opdrachtgever, het asbestverwijderingsbedrijf én voor het milieu.

De ontwikkeling van de Asbesttrein is begonnen in 2014 en inmiddels is men zover dat binnenkort gestart kan worden met drie pilots. De samenwerking tussen de verschillende opdrachtgevers wordt geregeld door een coördinatieteam. Dit team zorgt voor de afspraken, vergunningen, subsidies en kortingen bij leveranciers.

Het landelijk gebied is veel groter dan de Achterhoek, een uitbreiding naar andere delen van Nederland is dus zeker wenselijk wanneer de proef slaagt.

Auteur: Ingeborg Kriegsman
BRON: www.renovatieprofs.nl